Week 3

4 november 2016 - Rainbow Beach, Australië

Al 3 weken weg en de avonturen zijn niet te stoppen! Nu ik met de bus heel de kust van Queensland al bijna heb afgereisd (zo'n 2000 km) ben ik bijna klaar met de eerste rit van mijn Australië avontuur. Ik moet namelijk over een week weer in Sydney zijn waar ik begin met 2 weken lang vrijwilligerswerk op Attunga, een camping in een prachtig natuurpark. (http://www.attunga.org) Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik niet even wat langer over de oostkust kan doen maar aan de andere kant vind ik het super fijn dat ik dan twee weken onderdak heb en even oo dezelfde plek zit, en tegelijkertijd ongeveer $700 aan verblijf en eten bespaar!

Nu weer even verder met het vertellen over mijn avonturen, die ik per avontuur even zal samenvatten:

Townsville/Magnetic Island:
In Townsville heb ik 3 dagen gezeten, waarvan 1 dag uitrusten was van de ongeveer 2 uur vertraagde Greyhound bus en een beetje het stadje verkennen. Townsville is groter dan Cairns, en persoonlijk vond ik het ook wat mooier, maar aangezien er echt vrij weinig te beleven is behalve wat musea en een hike naar een top van een heuvel (waar we geen energie voor hadden) was het prima om lekker te chillen in het hostel. In het hostel namelijk voor het eerst een handdoek gekregen waarmee het een stuk fijner afdrogen is dan alle synthetische sneldrogende handoekjes die ik bij me heb, genieten dus! Na een goede nachtrust zijn we de volgende dag naar Magnetic Island geweest, een eiland tegenover Townsville waar 800 koala's in het wild leven (de grootste groep in Australië) en je rock-wallaby's kan spotten. Omdat het eiland nogal groot is hadden we een autootje gehuurd, en niet zomaar een autootje, een prachtige Topless Car (zie de foto's). Hiermee hebben we het eilandje rondgecrossed en zijn we bij verschillende strandjes en uitkijkpunten gestopt. De auto was hilarisch, het eiland hadden we ondanks dat het mooi was na een tijdje wel weer gezien. De derde dag ben ik met de bus weer verder gegaan naar Airlie Beach, en de busreis was weer prachtig, je rijd 3 uur zonder ook maar een dorpje gezien te hebben, ik zag alleen maar boompjes, gras, heuvels en af een toe een verdwaalde boerderij terwijl de zon langzaam onderging. Heel ontspannend en indrukwekkend!

Whitsunday Islands:
Na een overnachting in Airlie Beach (prachtig kustplaatsje) ben ik 2 dagen en 2 nachten met een zeilboot naar de Whitsunday Islands geweest. De Whitsundays zijn een grote groep eilanden een paar uurtjes varen vanuit Airlie Beach omringt met prachtige koraalriffen, kliffen en stranden. Ik zat met 24 onwijs leuke mensen op de boot en daarmee heb ik toch echt wel een van de mooiste dagen hier gehad! Ik weet verder eigenlijk niet heel erg goed hoe ik het allemaal moet omschrijven want het was allemaal echt intens mooi, met als hoogtepunt Whitehaven Beach, het mooiste strand van de wereld, met zandheuvels van Silica en helder lichtblauw glinsterend zee water. Ik was voor de 3 uurtjes dat we daar waren toch echt even in een paradijs beland
We hebben ook nog 3 keer gesnorkeld in de koraalriffen, wat ook eigenlijk echt een van de coolste dingen is die ik ooit heb gedaan. Echt lieve mensen, ga een keer snorkelen tussen koraalriffen en honderden soorten vissen, het is echt zo bijzonder! Ik kon er echt zo erg van genieten, niet te beschrijven! Ik vond het koraalrif bij deze eilanden trouwens ook mooier dan in Cairns, de riffen waren groter en er zwommen meer vissen, waarschijnlijk omdat de riffen niet elke dag bestormd worden met honderden toeristen...
De 2e nacht heb ik als kers op de taart op het dek van de boot onder de talloze sterren geslapen, wat ook echt hemels was :)
Na aankomst aan land was het feestje weer over en moesten er weer dingen gepland en geregeld worden, was ik mn apple oortjes kwijt geraakt en had ik geen hostel dus moest ik ff een dagje op straat leven, naja, ik heb gewoon de hele middag gechillt bij het openbare buiten zwembad, de lagoon van Airlie Beach :) ik had trouwens geen hostel omdat ik in de avond de nachtbus naar Agnes Water zou nemen (kosten besparen).

Agnes Water/Town of 1770:
Na een lange nacht in de bus kwamen we aan in dit relaxte soort van hippie achtig dorpje waar ik ook sliep in een superrelaxed hostel. Hier heb ik gister samen met Pien fietsen gehuurd om ons weer lekker ff Hollands te voelen en om Town of 1770 te verkennen. Town of 1770 is de plek waar James Cook op 24 mei 1770 met de Endeavour voor de tweede keer aan land ging en voor het eerst in aanraking kwam met Aboriginals. Een bijzondere plek dus, en gek om te bedenken dat het dus nog maar 246 jaar geleden is dat Australië een beetje 'brittisch' werd.

Ik zit nu weer in de bus (lekker de tijd voor bloggen) op weg naar Noosa, waar ik 1 nacht blijf, dan door naar Brisbane!

1. Oma Nugteren:
    7 november 2016
    Geweldig dat er weer zo'n leuke brief van je kwam.Ik lees ze als een interessante tv-serie("Floortje naar het eind vande wereld".
    ongelofelijk dat we kunnen meeleven met jou die echt aan het andere eind van de wereld zit!
    Vraag:wie zijn die "we" waarmee je reist? De groep waarmee je in Austr.aankwam ? Of slechts enkelen daarvan. Is Pien er een van?Telkens andere reisgenoten. Straks sterkte op de camping! Liefs Oma , die overmorgen 85 wordt.Groet van Opa.