Dutchie in Duchess

8 maart 2017 - Duchess, Australië

G'day mates, de laatste keer dat ik schreef zat ik nog in Buzzing Brisbane aan het werk als een sales girl, tryna sell some raffle tickets. Op 2 februari besloot ik dat ik daar toch echt klaar mee was en dat ik echt iets anders moest vinden wilde ik nog iets meer van deze Down Under wereld zien! Ik had een dagje vrij en besloot als eerst maar eens naar de reisorganisatie Happy Travels te gaan, die een goede jobclub hadden voor backpackers, (gehoord van mn Dutch friends Karlijn & Jasmijn). Ik liep binnen, en zei tegen de medewerker: 'I really need a job, doesn't matter what or where, as long as I know what I'm going to earn.' De medewerker zei dat ze net een goede baan hadden binnen gekregen, een all-rounder job in een hotel/pub in Duchess, outback Queensland voor 30-35 uur werk in de week voor $450 pw. Als ik mn cv zou opsturen zou hij vanmiddag ff een gesprekje regelen met de eigenaar en zou ik er zo naartoe kunnen gaan. Dus ik dacht nou chill, doen dan maar! Ik zorgde wel even dat ik het plaatsje Duchess wel even googlede voordat ik mn cv stuurde, en daar schrok ik wel even van. Duchess was een mining town, nu kon ik niks anders vinden behalve het hotel dat er staat, dat het 100km van de dichtstbijzijnde stad ligt en dat er geen bereik is... Toen ik hoorde van de jobclub dat er wel wifi is en dat er een andere backpacker dichtbij zat, besloot ik het toch maar te doen. Ik wist namelijk dat als het echt verschrikkelijk zou zijn dat ik nog genoeg geld had om weg te gaan. Dus ik belde met de eigenaar die alles nog even vertelde, en zei dat ik 7feb naar Mount Isa kon vliegen en opgehaald zou worden van het vliegveld om dan die 100km naar Duchess te rijden om daar te gaan werken!

Ik nam ontslag bij mn sales baantje en besteedde de laatste paar dagen in Brisbane met wat wandelingetjes langs de rivier en een dagje naar een berg dichtbij met uitzicht over de hele stad. Ook vond ik binnen 2 dagen een nieuw meisje voor het appartement waardoor ik mn borg terug kreeg!

Dinsdag ochtend vroeg vloog ik naar Mars, tenminste, zo zag het er vanuit het vliegtuig uit: droog, rood en groenig en geen bewoonde wereld te bekennen, totdat ik in Mount Isa was geland. Mount Isa is een stadje gebouwd om een grote mijn, en de meeste mensen die er wonen werken in die mijn of werken op de grote omliggende koeien boerderijen (cattle stations)

Door de dirt & red dust, de heuvels, struiken en boompjes van de outback kwam ik in Duchess aan, wat een hotel is dat moeilijk te beschrijven is want dit soort hotels zijn er niet in NL, het is een soort van mix tussen een kroeg, cafeetje, bungalow park en camping. Niet echt wat je een hotel zou noemen, maar het heet toch echt The Thirsty Camel Duchess Hotel. Ik heb een eigen kamer, inclusief koelkastje en tv (met maarliefst 2 zenders) en gratis te eten. Wat echt heel fijn is want de eigenaar houd nog wel van een stuk goed vlees! Ik heb in de afgelopen weken denk ik nog nooit zo veel steak, lam en cornbeef op!

Het werk wat ik hier doe is 's ochtends schoonmaken wat er schoon te maken valt, in de middag heb ik vrije tijd en vanaf 4 uur help ik met bar draaien, koken, boodschappen uitpakken en afwassen. Niet heel moeilijk allemaal, wel een beetje saai af en toe, zeker deze week nu er geen gasten zijn.

Maar de tijd gaat wel heel snel, ik zit hier alweer langer dan een maand een beetje te werken, te chillen en natuurlijk te genieten voor wat geld! De eerste 2 weken moet ik eerlijk zeggen dat die wel ff wennen waren, ik moest wennen aan de nieuwe omgeving waar ik ineens de gelegenheid had om 100% natuur te zien, maar omdat ik de gebouwen gewend was kon ik de schoonheid nog niet helemaal inzien. Ook moest ik wennen aan de mensen en de cultuur, het is namelijk wel een echte mannen wereld, de gasten die langskomen zijn namelijk tot nu toe 95% man geweest, en ik word ineens ook 'mate' genoemd. (Ik geef een bijv. een biertje aan een mijnwerker: 'ohh thanks mate'). Gelukkig hebben de meeste mannen allemaal wel respect voor vrouwen, dus ik voel me veilig en op mn gemak achter de bar!

De reden dat ik het hier nog wel even zie zitten is het feit dat 10min verderop een andere Nederlandse backpackster zit, Karin, aan het werk op een cattle station, die mij af en toe komt vergezellen aan de bar en waar ik in het weekend op mn vrije dag naartoe kan om weer ff lekker Nederlands te praten en alles wat er hier in deze uitzonderlijke omgeving gebeurt te bespreken, altijd iets om naar uit te kijken!

Maar echt, hoe langer ik hier ben, des te meer ik geniet van deze prachtige omgeving, de meest mooie zonsondergangen en opgangen, de nuchtere mensen en de openheid van de omgeving. Ik zou namelijk denk ik minstens 50 km kunnen lopen zonder dat ik ook maar een hek of huis tegen kom! Het is een exclusieve ervaring op een bijzondere plek, en als het goed is blijf ik hier nog 3 weken, dan heb ik namelijk genoeg geld gespaard om de laatste 2 maanden de rest van Australië te ontdekken!

(foto's van mijn tijd in Brisbane staan al online, foto's van Duchess komen zsm!)

1. Hugo:
    8 maart 2017
    What a fantastic experience of the Ozzie outback. More than we ever experienced. Good on you mate. Enjoy.
  2. Watzeenalice:
    8 maart 2017
    Wat een ondernemerszin en -kracht, Annika! Je komt wel heul echt onder de bevolking zo. Hopelijk straks ook lekker ontspannen het land verder bekijken! Alle goeds!
  3. Marijke:
    8 maart 2017
    Fijn dat je een ander baantje hebt gevonden. Ik vind het heel ondernemend allemaal en ben blij te horen dat je het nog wel even uit denkt te houden. Veel plezier, en straks lekker reizen!
  4. Margreet:
    9 maart 2017
    I'm so impressed! Dat doe je heel goed Annika! Wat een ervaringen allemaal!